lördag 7 februari 2009

Basker


Jag har länge tänkt på en virkad keps som vi sprang runt med på 60-talet. Mönstret fanns i Bildjournalen, tror jag, den där poptidningen som mina äldre systrar köpte. Vi virkade varsin, och jag har för mej att vi virkade flera senare. Dom var urläckra, man virkade 'tårtbitar' som man se'n sydde ihop o virkade runt, och så en liten skärm till det. Jag hittade nå't liknande i en bok från tidigt 70-tal, nästan en så'n som jag vill ha, så jag började virka, i det härliga lyxgarnet Manos Silk Blend! Den blev inte bra, men jag såg hur jag skulle kunna förvandla modellen till en basker, så jag repade upp o satte igång från början. Nu är jag väldigt nöjd med slutresultatet :)
Men jag vill fortfarande ha den där lite överdimensionerade tårtbitskepsen...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Den var snygg!!!!
Mönster, tack.

Anonym sa...

påmnner mej om kepsarna vi sydde
vi använde strykgärnet som mall
+ kant runt om och så en skärm förståss !

ha det gott !

Marie sa...

Eva: det var ju jättesmart!! Ska testas så fort jag får TID!